חלקי עץ שלא מיועדים לעיקר האכילה

שאלה

שלום הרב. הגמרא, הראשונים והפוסקים השונים [שו"ע אוח רד ועוד] מזכירים את דין 'נטעי אינשי אדעתא דהכי' כמאכל\חלק בצמח שלא נטעו את הצמח על דעת אכילת אותו מאכל\חלק במאכל ולכן לא מברכים את הברכה העיקרית של המאכל, אלא רק שהכל. ההנחה היסודית של הראשונים, היא שיש מאכלים שלא נוטעים על דעת לאכלם ובשלב מסוים מחליטים לאכלם. האם קיימים כיום מאכלים בשוק וניתן להגיד עליהם שלא נטעו את העצים על דעת לאכול אותם? הרי יודעים מה המאכלים שעתידים להוציא מכל עץ וצמח כיום! אשמח להבין האם דין 'נטעי אנשי אדעתא דהכי' מתבטא היום למעשה או שכבר לא. תודה רבה. יוחאי ברון.

תשובה

בס"ד


שלום וברכה


יש עץ שנקרא מורינגה עיקרו לשמן של הזרעים אבל אוכלים גם את העלים, ולכן הם יורדים בברכה. גם הדקל יש לו את הקור שאינו עיקר העץ. הגפן יש בו את הפרי ועלי הגפן, בכל אלו לא נטעי אדעתה של העלים. 


חנוכה של אורה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ"ה כסלו תש"פ 22:50