חשמל ביום טוב

שאלה ב"ה שלום. קראתי בספר של הלכה של רבני בוכרה אם אני לא טועה, שמותר להדליק נורה ביום טוב, הוא הסביר, בערך, שחיבור שני החוטים זה בדיוק כמו הדלקה מנר לנר, השאלה שלי האם כולם מסכימים לזה ? האם אין פה בעי'ה אחרת של בונה ? האם יש מחלוקת בפוסקים לגבי זה או שכלל לא דיברו על זה. האם ניתן לדעת מה דעת מרן או רמ"א או רבי שניאור זלמן בעל התניא בנושא ? כמובן שלא הי'ה בזמנם חשמל אבל האם היסוד להתיר או לאסור את הנורה נמצא בדבריהם או לא ? מסקרן אותי מאוד לדעת כי אני הולך לפי פסקי בעל התניא במיוחד מה דעתו בנושא, האם מותר לי להדליק ביום טוב נורה או אסור, אין לי מושג איפה ניתן לעיין בנושא הזה, אשמח קצת לקבל מקורות אם אפשר. בברכה

תשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | י"א חשון תשע"ט 21:48

בס"ד


שלום וברכה


תפיסת החשמל וידיעת פעולתו השתנתה הרבה מאז שנכתב הספר הנ"ל. חשמל לעולם איננו שייך בהעברה מאחד לשני, כל פתיחת חשמל (נורה, תנור וכו') זה יצירה חדשה של אש, אין החשמל עובר בחוטים כממשות, אלא זה פעולה של זרם חילופי הנוצר ממהירות המהפך, וכאשר אדם פותח זרם הוא מוליד וממציא דבר חדש בחוטים אלו. על כן החשמל ביו"ט הוא איסור של מוליד ולא שייך לדון (לפי הידע שקיים היום במושגי החשמל) על הבערה מאש לאש. ועיין בשלחן שלמה (אויערבאך, הל' יום טוב, סי' ט) שהאריך בכך והסביר מדוע החשמל אסור ביו"ט. 


שבוע טוב 

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ