מומר שהתנצר

שאלה

המקרה קרה בגרמניה. באחת הקהילות הקטנות.
רוב היהדות של גרמניה של היום הם מהגרים מרוסיה (בעיקר מבוגרים).
באותה העיר פעלו גם גורמים מסיונריים נוצריים והצליחו למשוך יהודים רבים (נתנו אוכל חינם, יחס טוב וכו´).
כך גם אחד מחברי הקהילה. נקרה לו אלכס. ברגע שדבר זה נודע לקהילה היהודית - החליטו להחרים כל אלה שהלכו לאכול אצל הנוצרים. ואסרו עליו להיכנס לבית הכנסת של אותה העיר.
אם הזמן אלכס חזר בתשובה. הפסיק לבוא לנוצרים. ניתק איתם כל הקשרים.
יתר על כן - כבר כשנה וחצי שהוא מגיע כל בוקר וצהריים למניין בעיר השכנה (כשעה וחצי נסיעה).
כלומר הוא מבחינתו חזר בתשובה.
הרב החדש אשר הגיעה לקהילה הקטנה הזו ביקש שיבוא גם לשבתות להתפלל ולהשלים מניין.
הוא התחיל לבוא למרות המבטים העויינים של חברי הקהילה אשר מאוד כועסים עליו (למרות שאף אחד מהם לא שומר תורה ומצוות במלוא המובן).

עם הזמן באו מספר נציגים של הקהילה לרב החדש ושאלו כיצד הוא מכניס בן אדם זה לבית הכנסת.
ולמרות שהוסבר להם לא פעם אחת שיהודי זה חזר בתשובה ואין מזכירים לו חטאים שלו מן העבר, למרות זאת הקהילה מבקשת שיבוא ויתנצל בפומבי לפני כל הקהילה ואף יטבול במקוווה.
עד אז הם לא מוכנים לעלות אותו לתורה.

השאלה היא מה עושים במקרה כזה? האם כך צריך לנהוג או שמא לא להזכיר לו את העבר ?
יהודי זה הוא מבוגר בן 60 ויהיה לו קשה מאוד להתנצל בפומבי. ואולי אפילו יעדיך לא לבוא כלל בשבתות אלא רק למניינים של אמצא השבוע של הקהילה בעיר השכנה.

אודה לכם על התשובה המפורטת (כדי שאוכל אחר כך להסביר גם לציבור)

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד´

הרמ"א מזכיר כיצד היא דרך השבה של מומר שהתנצר, למרות שאני מבין שהנ"ל לא התנצר לגמרי, אלא התקרב לדעת ההזויה. בכל אופן אפיל מי שמומר לגמרי בואר ברמ"א שצריך טבילה וקבלת דברי חברות בפני ג´. על כן אין להחמיר על יהודי זה יותר מכל היהודים, איננו צריך להתנצל בפומבי, מספיק שיטבול ויודיע בפני ג´ שהוא חוזר לאורח חיים יהודי. ורב הקהילה מצידו צריך להסביר לקהילה שהיהודי הנ"ל נהג כדין והחמירו עליו רבות, ועל כן הוא ככל היהודים הכשרים, ובמקום שבעלי תשובה עומדים אפילו צדיקים גמורים לא עומדים. ברור לי שאחר שיעשה היהודי פעולה מצדו שהיא לא בפני כל הציבור אלא בפני ג´ ויטבול הרי אין בכך בזיון גדול, ומאידך הקהילה תדע שהוא עשה הכל כדין, וממילא אי"ה יחזור השלום לשרור במקום. ברור שהכל נתון לעיני הרב שהוא מכיר את המקום.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
יהודה הלוי עמיחי

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/2/2013 8:41:54 PM