קטיף עצמי – קטיף כשר. האומנם?

קטיף עצמי – קטיף כשר. האומנם?

אם אתם מתכננים לחוות את הפסטורליות הקיצית, ולצאת לקטיף עצמי של הפירות, יש מס' דברים שתרצו לקחת בחשבון.

רבני מכון התורה והארץ | תמוז תשע"ב

עונת הקיץ כבר בעיצומה ועימה פירות הקיץ. הגשם הרב שירד במהלך החורף האחרון, הביא לכך שפירות הקיץ הם יפים וטובים וגם זולים, ויש ירידת מחירים משמעותית, של עד עשרות אחוזים, לעומת אשתקד.

למרות זאת ישנם כאלה המעדיפים, לפחות מדי פעם, לחוות את הפסטורליות הקיצית, ולצאת לקטיף עצמי של הפירות.

מדובר בעיקר בקטיף של עצי גודגדנים, דובדבנים, פטל, אסנה, אפרסקים, נקטרינות, שזיפים וענבים. בדרך כלל, הקטיף מתבצע באופן חופשי במטע, ניתן לאסוף פירות אל תוך הסלסילות המיועדות לכך, ולשלם בעבורם בסיום הקטיף.  נוסף לכך ניתן לאכול מן הפירות 'כפי יכולתך' תוך כדי הקטיף.


רבנים ומומחים במכון התורה והארץ מבהירים, כי הקטיף העצמי מעלה עימו כמה שאלות הלכתיות, שעליהן יש לתת את הדעת.


 

ערלה

האם כל הפירות הם ללא חשש ערלה? רבני המכון מציינים כי חובת המבקר לבדוק שאין ערלה במטע, אפשר לבקש מבעל המטע אישור מהרבנות המקומית או מהרבנות הראשית שאין במטע פירות ערלה .

 

תרומות ומעשרות

ככל פרי או ירק שגדלו בארץ ישראל, גם פירות אלו מחויבים בהפרשת תרומות ומעשרות. רבני המכון מבהירים כי אחת הפעולות הגורמות לפירות להתחייב בהפרשת תרומות ומעשרות, היא קנייתם, או בלשון חכמים - 'מקח'. כשאדם משלם בכניסה למטע הוא למעשה פועל פעולה של 'מקח', המחייבת את הפירות במעשר. ואם כן, הפירות שיקטוף ויכניסם לתוך ידו יתחייבו בהפרשת תרומות ומעשרות.

 

אז כיצד נוכל גם לקטוף וגם לאכול פירות שאינם טבל?

רבני המכון מציעים שני פתרונות. הראשון הוא שבעל המטע לא יגבה תשלום עבור הפירות, אלא בזמן היציאה מהמטע - וכך לא תתבצע קנייה, ומותר יהיה לאכול מהפירות תוך כדי הקטיף באופן ארעי.

אם בעל המטע מקפיד על גביית כספים בכניסה למטע, יכול הקונה להפריש תרומות ומעשרות מראש, על אותם פירות שהוא עתיד לאכול.

 

ניתן לקבל את נוסח ההפרשה ואת ההנחיות המדויקות, במכון התורה והארץ בטלפון: 08-6847325, או פשוט להדפיסם- לחץ להורדה.

 

 

זהירות מתולעים

 אם בפירות עסקינן, אז אי אפשר בלי לשים לב לנושא התולעים. מומחי המכון מציינים כי הפטל, האסנה ותות העץ, נגועים מאוד, טעונים בדיקה יסודית לפני האכילה. עם זאת מבהירים רבני המכון, כי מותר לסחוט את הפירות ולעשות מהם מיץ.

 

כדי להעלות את המודעות בנושא, מכון התורה והארץ שלח מכתב לבעלי מטעים- לצפייה במכתב.