עלון פרשה וארץ - הפרשה בראי ההלכה

בעלון "פרשה וארץ" נשזרים יחד חידושים, הלכות, סיפורים ומקומות. נקודת מבט חדשה ומרעננת לפרשת השבוע, במבט ארץ ישראלי שלוקח אותנו בכל פרשה למקום אחר בארץ ולסיפור המיוחד שלו.

פרשה וארץ

פרשת ראה - מבחן הדרך

יואל יעקובי
הגר"א סרב להצעות מפתות לקפיצת דרך רוחנית כי רצה עבודה - הדרך היא העבודה של ארץ ישראל. חצירי גבע הם מין ירק שגדל אצל הכותים, אך גם מספק הזדמנות ללמוד על מעשה הגבורה של גר הצדק ברוך מזרחי הי"ד

פרשת עקב - אקלים אלוקי

יואל יעקובי
המציאות האקלימית של ארץ ישראל יוצרת מציאות בה קרבת ה' היא כורח המציאות. הסנריות הלא ידועות יובילו אותנו לשמוע על בקעה שידועה גם ידועה: בקעת בית נטופה, שלמשך מספר חודשים בשנה הופכת בחלקה לאגם גדול.

פרשת מטות-מסעי – עצור! גבולות לפניך

יואל יעקובי
אנו מכירים שלושה סוגים שונים של גבולות לארץ ישראל. העיסוק בגבולות ובהבחנה הוא מעיקרי היסוד של היהדות, למרות שרואה קדושה בכל דבר הקדושה אינה מבלבלת בין מושגים. מטרתה של ההלכה להבדיל את הטוב מהרע ולתקן בכך את חטא אדם הראשון.

פרשת פנחס - הגורל מעמיד מול האמת

יואל יעקובי
תשובתו של עכן לטענת יהושע מלמדת אותנו משהו על מהותו של הגורל, ובעצם לא מעט על ההתנהגות הנכונה בחיי כולנו. הגורל קבע לדורות לא רק את הנחלה של כל שבט אלא גם את התנאים לתחולתה של מצוות היובל, שבטלה עם גלות שבטי עבר הירדן, וזו הזדמנות ללמוד על נחלת מנשה

פרשת בלק - הכוכב המכזיב

יואל יעקובי
בר כוכבא היה אדם שומר מצוות, ונכשל בגלל שלא הבין את תפקידו האמיתי של המשיח – גילוי מלכות ה' בעולם. העיר המרכזית של המרד ביתר, אינה ביתר שבחו"ל, שחז"ל אסרו להביא ממנה חלה לתקוע שבארץ ישראל

פרשת חקת - טהרת רשעים

יואל יעקובי
הפוליטיקה של סיחון מעניינת אותנו בגלל שהוא טיהר לנו את עמון ומואב. גם רשעים יכולים 'לטהר' באמצעות הסרת הבלבול מהכיוון השלילי. בעמון ובמואב חייבים במעשרות, אך משמיטה פטורים – היכן הם?

פרשת קרח - מימוש עצמי, אידאולוגיה ומעשר ראשון

יואל יעקובי
מתנתו של קרח הלוי, מעשר ראשון, תלמד אותנו שפיתוח עצמי מקסימלי אפשרי בכל מקום. חיוב המעשרות בתאנים שהובאו לר' יהושע במסעו לברור חיל ילמד אותנו על מצבי החיוב במעשרות וגם על היישוב היהודי הישן-חדש ברור חיל

פרשת שלח- חלה: מצווה המאפיינת את הארץ

יואל יעקובי
דווקא הפרשה המדברת בשבח ארץ ישראל מכילה מצווה אחת התלויה בארץ בלבד, אחת יוצאת דופן. אולם הרב סולובייצ'יק מסביר כי היא מלמדת על חטאם של המרגלים ועל העבודה האמיתית הנדרשת בארץ ישראל. העיסוק בחלה יובילנו עד להרי אמנוס שבדרום תורכיה, שם נפגוש את גבולה של ארץ ישראל לעניין מצוות חלה ושביעית

פרשת בהעלותך - קדושה שמטמאת את הידיים

יואל יעקובי
פרשת הארון מהווה הזדמנות להתוודע לתקנת טומאת כתבי הקודש ולהבדל בין קדושת התורה לקדושות אחרות. פרשת פסח שני מחזירה אותנו לעיסוק בגבול המערבי שממנו יש להביא פירות רבעי ללא פדיון – העיר העתיקה-חדשה לוד.

פרשת נשא - קמח ותורה, השילוב המנצח לגילוי שם ה' בעולם

יואל יעקובי
ההזדקקות של הכוהנים והלוויים למתנת בשר ודם היא מפתיעה אך מלמדת על רעיון חשוב מאוד המוביל להגשמת מטרתו של ה' בעולמו. בסיורנו בארץ נבקר בעז"ה במצפה, זו של סוף ימי הבית השני, וגם של סוף יום הבית הראשון, וגם של שמואל הנביא. אולי זו אחת אולי שתים ואולי יותר.

פרשת במדבר וחג השבועות - תקופת ההכנה במדבר

יואל יעקובי
המדבר הוא לא מקום בו ניתן לממש את הרעיון המרכזי של היהדות להחדיר את מלכות ה' בעולם המעשה. לכן הוא יכול להוות הכנה טובה להכנת העם והאדם לפני ההתמודדות בעולם המעשה המבלבל. חג השבועות הוא יום הביכורים, אותם מביאים (מדרבנן) גם מעבר הירדן. וזו הזדמנות טובה ללמוד על חבל הארץ הלא מוכר הזה.

פרשת בהר - שמיטה: מנוחה לצורך התחדשות

יואל יעקובי
בימינו, זה מאוד לא 'פוליטיקלי קורקט' להצביע על חטא מסוים כגורם לאסון כזה או אחר. "האם אתה יודע חשבונותיו של בורא עולם?!" ובכל זאת, ישנם מקרים בהם לא צריך להתאמץ יותר מדי וקדמונינו מגלים לנו מהו העונש שבגינו באתנו הצרה הזאת. מקרה מובהק כזה הוא מצוות השמיטה.

פרשת אמור - הקרבנות מהיבול

יואל יעקובי
פרק כג בספר ויקרא הוא פרק המדבר על ענייני המועדים. ככזה, הפסוק שעוסק במתנות עניים, השייכות למצוות התלויות בארץ נראה כל כך לא שייך. מה למצוות התלויות בארץ אצל המועדים?

אחרי מות-קדושים - שמירת קדושת המשפחה – מצווה ש(ישיבת) הארץ תלויה בה

יואל יעקובי
נראה שהסיבה שכיום אחת המלחמות הגדולות שיש לעם ישראל בארצו אליה הוא שב היא המלחמה בכוחות הטומאה שמנסים לפגוע בקדושת האדם, המשפחה והעם דווקא בנקודות אלו היא משוכה חשובה שעלינו לעבור בדרך לשלב הבא בגאולה, גילוי הנבואה

פרשת תזריע מצורע - צרעת הבית – הזדמנות לקשר עם ה' בארץ ישראל

יואל יעקובי
על מין הצרעת המוזר מכולם, זה שמתפתח על האבני הבית הדוממות, נאמר במפורש: "ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם", כלומר המצווה נוהגת רק בארץ ישראל. במילים אחרות, זו מצווה שתלויה בקשר שבין האדם היהודי לאדמתו.

פרשת בא - ירושלים – המפגש בין האלוקי לאנושי

יואל יעקובי
הפסח והבכור, שנים מהקדשים הקלים המוזכרים לראשונה בפרשתנו, יכולים להיאכל בכל גבול ירושלים המקודשת. תחום זה הוא גם תחום אכילת מעשר שני. הדמיון מול השוני בין קדשים קלים ומעשר שני מבטא את המפגש בין הירידה של השי"ת אלינו מול העלייה שלנו אליו.

פרשת שמיני - טומאת הכהנים וקדושת בהמתם

יואל יעקובי
השימוש בתרומה בימינו, כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו, היתר החדש לאחר החורבן, יבנה ההיסטורית וקבר רבן גמליאל דיבנה - הפרשה והארץ לפרשת שמיני

כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים - פרשת צו

יואל יעקובי
"והקריב ממנו אחד מכל קרבן תרומה לה', לכהן הזורק את דם השלמים לא יהיה" (ויקרא ז יד)

פרשת ויקרא: הקרבן ייחודי

יואל יעקובי
"...כי כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו אישה לה'. קרבן ראשית תקריבו אותם לה' ואל המזבח לא יעלו לריח ניחוח" (ויקרא ב יא-יב)

פרשת 'ויקהל פקודי' - העונג הקובע

יואל יעקובי
גם בראש פרשתנו, כמו גם בארבע (!) פרשיות קודמות בספר שמות נזכרה מצוות השבת. לכאורה מצוות השבת שייכת לחלק 'אורח חיים' של התורה ואילו המצוות התלויות בארץ נמצאות ב'יורה דעה', "ולא קרב זה אל זה". ובכל זאת יש קשר בין המצוות הללו.
הקודם   1    2    3    הבא